• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60108
+
-

مسیر صادرات هرمزگان  هموار می‌شود

همتی: با فعال کردن بنادر کوچک در شرق و غرب هرمزگان تا پایان امسال شاهد افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی خواهیم بود

استاندار هرمزگان با تشریح جلسه‌های کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان از رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده واحدهای صادراتی، تحویل سوخت یارانه‌دار به شناورهای با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن، رفع توقیف حساب بانکی تعاونی مرزنشینان و رفع تأخیر در صدور پروانه حرکت کشتی‌ها به عنوان مهم‌ترین مصوبات این کارگروه نام برد. 

به گزارش ایرنا «فریدون همتی» در نشست بازگوی فعالیت کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان در جمع خبرنگاران از صادرات کالا به کشورهای قطر، عمان و امارات عربی و فعال‌سازی و توسعه صادرات در مرزهای مجاز این استان و ارائه گزارش‌های مستمر از سوی دستگاه‌های مسئول در این خصوص به عنوان دیگر مصوبات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان نام برد. 

وی از توسعه بندرهای کوچک غرب و شرق هرمزگان به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های استانداری نام برد و افزود: با توجه به نواقصی که در این بنادر وجود دارد مقرر شد دستگاه‌های متولی از جمله گمرک و اداره کل بنادر و دریانوردی نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند. 

همتی تاکید کرد: برای افزایش صادرات غیرنفتی از هرمزگان با فعال کردن بنادر کوچک در شرق و غرب این استان که تعداد آن‌ها به حدود ۱۳ بندر می‌رسد، تا پایان امسال شاهد افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی تولیدی این استان به کشورهای همسایه و دیگرکشورهای متقاضی خواهیم بود. 

رئیس کارگروه صادرات غیرنفتی هرمزگان خاطرنشان شد: برای سال جاری 3 میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز‌آوری از محل فعالیت و صادرات کالاهای غیرنفتی واحدهای تولیدی این استان در بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی، شیلات، گردشگری و صنایع دستی و تعاونی‌های مرزنشینی هدف‌گذاری شده است. 

وی افزود: با وجود جنگ اقتصادی، آمارهای ارائه‌شده از سوی گمرک‌ها نشان از موفقیت فعالیت‌های تجاری و بازرگانی و همچنین رونق تولید واحدهای صنعتی این استان در سال جاری دارد. 


افزایش صادرات در 2 ماه ابتدای سال

رئیس شورای برنامه‌‌ریزی هرمزگان با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران تاکید کرد: در این شرایط یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور توسعه صادرات غیرنفتی است و با وجود جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران، صادرات کالاهای تولیدی این استان به خارج از کشور در ۲ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ برابر افزایش نشان می‌دهد. 

به گفته همتی در مدت یادشده 4۵۰۰ تن کالا (تولیدی این استان) به ارزش یک میلیون و ۴۵۰ هزار دلار از گمرک‌های این استان به خارج از کشور صادر شده است. 
استاندار هرمزگان ادامه داد: از ابتدای فصل بهار امسال نیز تاکنون ۱۳۰ تن کالای ملوانی به ارزش ۱۴۵ هزار دلار وارد این استان شده است. 

وی میزان کالاهای وارداتی به سفارش تجار و بازرگانان این استان را در این مدت ۲۴۳ تن به ارزش ۲۰۲ هزار دلار عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. 
همتی از هرمزگان به عنوان مهم‌ترین مرکز صادرات و واردات کالاهای کانتینری و ترانزیتی نام برد و گفت: در ۲ ماهه ابتدایی امسال 6 میلیون و ۷۹۳ هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار از گمرک‌های این استان به خارج از کشور صادر شده که ۱۶ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است. 

وی کالاهای صادرشده از طریق گمرک‌های این استان را شامل آهن، کود معدنی و شیمیایی، قیر و پلیمر عنوان کرد که به کشورهای آلمان، چین، هندوستان، غنا، عمان، و امارات متحده عربی صادر شده‌اند. 
استاندار هرمزگان اضافه کرد: کالاهای صادرشده از گمرک‌های هرمزگان در ۲ ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش ۸۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید